Zelfbouw kart 1970 Nederland (Oirschot)

Verhalen uit 'de oude doos', alles van vroeger
Plaats reactie
renecoolen

Zelfbouw kart 1970 Nederland (Oirschot)

Bericht door renecoolen » 14 Nov 2016 21:17

Afgelopen zondag bij het hardlopen in gesprek collega hardloper Ad Van Zelst en onder het lopen vertelde hij mij over zijn zelfbouw project in 1970, ik vond het wel leuk om het hier te delen.
1970-08a kart (ad van zelst) (1).jpg
Zie onderstaande foto's en bijgaande uitleg/verhaal.

In de bijlage de foto's van een kart met buizenframe die ik bouwde in 1970.
De motor was een Bultaco 125CC.
Schijfrem (hier nog zonder schijf) was de achterremklauw van een Renault 8, die had een kabelbediende handrem.
De benzinepomp is vacuümbediend, maar zoals ik vertelde heb ik ook geëxperimenteerd met een mechanische pomp
die bediend werd door een nok op de achteras.
Het paste allemaal nèt. Ik was geïnspireerd door de buizenframes van de toenmalige formule 1 wagens en wilde geen torsie
in het frame.
Later bleek dat je beter wel torsie kunt hebben, omdat er teveel trillingen kwamen die scheuren in het frame veroorzaakten.
En toen ik later een Parilla wilde monteren paste het allemaal nèt niet...
Toen heb ik een Birel gekocht.

Groeten, Ad Van Zelst

Later kreeg ik nog de toevoeging dat het stuur afkomstig was van een Citroën Ami 6.

Creativiteit ten top, zou ik zeggen...

Groeten Rene Coolen
Bijlagen
1970-08a kart (ad van zelst) (4).jpg
1970-08a kart (ad van zelst) (3).jpg
1970-08a kart (ad van zelst) (2).jpg

Dino 80
Histokart Bestuur

Re: Zelfbouw kart 1970 Nederland (Oirschot)

Bericht door Dino 80 » 20 Nov 2016 21:20

Beste René en Ad. Buinerveen 20-11-16

poging 2, de eerste was voor versturen opeens weg.

Van mij part mogen jullie vaker gaan hardlopen, als het zulke leuke verhalen op levert.

het kartje ziet er best netjes uit, vooral leuk dat je mooi recht erin zit, maar wel beetje uit het midden.
Kwam het Bultaco blokje bij vd Heijde uit Den Bosch ? had dit type zonder versnellingen nog niet eerder gezien.
Wel van Montsea, toch een beetje familie van elkaar.
Had het kartje van Ad nog een naam gekregen ? en is er nog iets van overgebleven ?
Wilde het ding nog een beetje sturen, ondanks het stijve frame ? en waar heeft Ad er mee gereden ?

vr.gr. Chris.

advanzelst

Bericht door advanzelst » 22 Nov 2016 10:30

Hier is een reactie van "Ad zelf":
Ik was niet alleen geïnspireerd door de buizenframes van formulewagens, maar ook door de a-symmetrische bouw van de Lotus 38 die in 1965 de Indy 500 won. Daar kwam bij: we hadden geen geld en ook geen apparatuur om een frame te buigen, dus het moest van rechte buizen worden gemaakt.
De Bultaco, het kuipje en de wielen kocht ik 2e hands bij Chrisje van de Goorberg in Eindhoven. Van dat kuipje maakten we weer een mal die we gebruikten voor een 2e kuipje voor de kart van mijn broer.
Ik heb nooit wedstrijden gereden. We trainden altijd in Budel op een plak asfalt waar met banden een parcours was uitgezet. Een enkele keer gingen we naar Baarlo bij Venlo waar een echte kartbaan lag. Alleen kreeg je daar al gauw woorden met de voetballers die op het veld naast de kartbaan speelden, want die konden de fluit van de scheids niet meer horen als wij bezig waren.
Competitief was ik allerminst, ik was natuurlijk wel de beste coureur van allemaal (haha), maar met die Bultaco reden ze me links en rechts voorbij. Dus of dat frame goed stuurde, daar ben ik nooit achter gekomen. En zoals ik al schreef, toen ik een Parilla kocht paste het allemaal niet meer en hebben we het frame... op de schroothoop gegooid.

Later kreeg ik het zo druk met mijn werk dat karten er niet meer in zat. Maar het was een mooie tijd.

Groeten, Ad van Zelst (Oirschot)

renecoolen

Bericht door renecoolen » 23 Nov 2016 22:26

En Chrisje van de Goorbergh (en natuurlijk Bep),
Waren en zijn onvergetelijk...
Prachtige verhalen altijd over Laval,
Jesolo, Goldstein, De foto in de kantine van de Landsard van Chris met Prost,
Mooi figuur was dat...

renecoolen

Bericht door renecoolen » 23 Nov 2016 22:38

even nog een aanvulling op voorgaand bericht,
Chris had ook nog 2 motoren,
die hem heilig waren,
een Rotax, genaamd Brutus, waar van alles en nog wat onreglementairs mee was gedaan,
en een Parilla TT27, nummer 003, (waar ook van alles en nog wat mee gedaan was),
deze motor heb ik ooit 1 wedstrijd mogen gebruiken ( was wel even anders dan een Parilla SS20 of een Komet K88),
dit ding was ongelooflijk giftig snel...
Benieuwd waar die ooit gebleven is...

Plaats reactie